Jürgen Baumert - Publikationen

Zeitschriftenartikel (201)

2024
Zeitschriftenartikel
Baumert, J., Becker, M., & Gogolin, I. (2024). Editorial: Sozioemotionale Adaptivität und Bildung [Editorial]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 27(1), 1–5. https://doi.org/10.1007/s11618-024-01228-5
Zeitschriftenartikel
Baumert, J., Becker, M., Jansen, M., & Köller, O. (2024). Cultural identity and the academic, social, and psychological adjustment of adolescents with immigration background. Journal of Youth and Adolescence, 53, 294–315. https://doi.org/10.1007/s10964-023-01853-z
Zeitschriftenartikel
Feddermann, M., Baumert, J., & Möller, J. (2024). A replication study to assess CLIL effects on second language learning in Germany: More than selection and preparation effects? International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 27(2), 173–186. https://doi.org/10.1080/13670050.2022.2164174
Zeitschriftenartikel
Preusler, S., Fleckenstein, J., Zitzmann, S., Baumert, J., & Möller, J. (2024). Two-way immersion promotes additional language learning: Performance of bilingual sixth-grade students in English as a third language. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 27(7), 910–922. https://doi.org/10.1080/13670050.2024.2307436
Zeitschriftenartikel
Wunberg, M., Baumert, J., Feddermann, M., Lohmann, J. F., & Möller, J. (2024). CLIL effects on academic self-concepts: Positive effects in English but detrimental effects in math? Learning and Instruction, 92, Article 101923. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101923
2023
Zeitschriftenartikel
Baumert, J., Jansen, M., Becker, M., Neumann, M., Köller, O., & Maaz, K. (2023). Individually endorsed and socially shared normative beliefs on acculturation: Resources and risk factors for academic and psychosocial adjustment in mid-adolescence. Journal of Educational Psychology, 115(4), 589–608. https://doi.org/10.1037/edu0000779
Zeitschriftenartikel
Roßbach, H.-G., Baumert, J., & Artelt, C. (2023). Longitudinal analysis using NEPS data. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26, 275–276. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01155-x
2022
Zeitschriftenartikel
Brandt, N. D., Savage, C., Roberts, B. W., Baumert, J., & Wagner, J. (2022). Who do you trust? The role of level and change in trust and personality across young to middle adulthood for political interest and voting intentions. Journal of Research in Personality, 101, Article 104288. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2022.104288
Zeitschriftenartikel
Feddermann, M., Baumert, J., & Möller, J. (2022). Just selection and preparation? CLIL effects on second language learning. Learning and Instruction, 80, Article 101578. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101578
Zeitschriftenartikel
Preusler, S., Zitzmann, S., Baumert, J., & Möller, J. (2022). Development of German reading comprehension in two-way immersive primary schools. Learning and Instruction, 79, Article 101598. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101598
2021
Zeitschriftenartikel
Becker, M., Baumert, J., Tetzner, J., Wagner, J., Maaz, K., & Köller, O. (2021). Zum Zusammenspiel von Selbstwert, sozialer Herkunft und kognitiven Fähigkeiten für die Vorhersage des Bildungs- und Berufserfolgs im Erwachsenenalter. Zeitschrift für Pädagogik, 67(5), 682–702. https://doi.org/10.3262/ZP2105682
Zeitschriftenartikel
Engelhardt, L., Goldhammer, F., Lüdtke, O., Köller, O., Baumert, J., & Carstensen, C. H. (2021). Separating PIAAC competencies from general cognitive skills: A dimensionality and explanatory analysis. Studies in Educational Evaluation, 71, Article 101069. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101069
Zeitschriftenartikel
Feddermann, M., Möller, J., & Baumert, J. (2021). Effects of CLIL on second language learning: Disentangling selection, preparation, and CLIL-effects. Learning and Instruction, 74, Article 101459. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101459
Zeitschriftenartikel
Savage, C., Becker, M., & Baumert, J. (2021). Unequal civic development? Vocational tracking and civic outcomes in Germany. AERA Open, 7(1). https://doi.org/10.1177/23328584211045397
2020
Zeitschriftenartikel
Baumert, J., Fleckenstein, J., Leucht, M., Köller, O., & Möller, J. (2020). The long-term proficiency of early, middle, and late starters learning English as a foreign language at school: A narrative review and empirical study. Language Learning, 70(4), 1091–1135. https://doi.org/10.1111/lang.12414
Zeitschriftenartikel
Becker, M., Tetzner, J., & Baumert, J. (2020). Schulformen und sozioökonomischer Erfolg im jungen Erwachsenenalter: Werden unterschiedliche Ausbildungswege auf dem Arbeitsmarkt gleich honoriert? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23, 979–1017. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00973-7
Zeitschriftenartikel
Fleckenstein, J., Möller, J., & Baumert, J. (2020). Ist jünger immer besser? Frühes Fremdsprachenlernen in der Grundschule. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34(3-4), 133–148. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000267
2019
Zeitschriftenartikel
Baumert, J., Neumann, M., Dumont, H., Becker, M., Bachsleitner, A., Maaz, K., & Köller, O. (2019). Platzierungsentscheidungen beim Übergang in die gymnasiale Oberstufe: Folgen der Umstellung auf Zweigliedrigkeit des Sekundarschulsystems in Berlin. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22(3), 721–763. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00880-6
Zeitschriftenartikel
Becker, M., Baumert, J., Tetzner, J., Maaz, K., & Köller, O. (2019). Childhood intelligence, family background, and gender as drivers of socioeconomic success: The mediating role of education. Developmental Psychology, 55(10), 2231–2248. https://doi.org/10.1037/dev0000766
Zeitschriftenartikel
Köller, O., Meyer, J., Saß, S., & Baumert, J. (2019). New analyses of an old topic: Effects of intelligence and motivation on academic achievement. Journal for Educational Research Online, 11(1), 166–189.
Zur Redakteursansicht