Heckhausen, J. (2003). The future of lifespan developmental psychology: Perspectives from control theory. In U. M. Staudinger & U. Lindenberger (Eds.), Understanding human development: Dialogues with lifespan psychology (pp. 383–400). Kluwer.
Glück, J., & Heckhausen, J. (2001). Kognitives Training im Alter: Potential und Grenzen der Plastizität. In K. J. Klauer (Ed.), Handbuch kognitives Training (pp. 431–466). Hogrefe.
Heckhausen, J. (2001). Control behavior: Psychological perspectives. In International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (Vol. 4, pp. 2719–2724). Elsevier Science.
Heckhausen, J., & Singer, T. (2001). Plasticity in human behavior across the lifespan. In International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (Vol. 17, pp. 11497–11501). Elsevier Science.
Heckhausen, J. (2000). Developmental regulation across the life span: An action-phase model of engagement and disengagement with developmental goals. In J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development: Developing motivation and motivating development (pp. 213–231). Elsevier Science.
Heckhausen, J., & Schulz, R. (1999). Selectivity in life-span development: Biological and societal canalizations and individuals' developmental goals. In J. Brandtstätter & R. M. Lerner (Eds.), Action and self-development: Theory and research through the life span (pp. 67–103). Sage.
Schulz, R., Heckhausen, J., & O'Brien, A. (1999). Negative affect and the disablement process in late life: A life-span control theory approach. In S. B. Manuck, R. Jennings, B. S. Rabin, & A. Baum (Eds.), Behavior, health, and aging (pp. 119–133). Erlbaum.
Heckhausen, J., & Dweck, C. S. (1998). Introduction: A developmental and process-oriented approach to motivation and self-regulation. In J. Heckhausen & C. S. Dweck (Eds.), Motivation and self-regulation across the life span (pp. 1–11). Cambridge University Press.
Heckhausen, J., & Mayr, U. (1998). Entwicklungsregulation und Kontrolle im Erwachsenenalter und Alter: Lebenslaufpsychologische Perspektiven. In H. Keller (Ed.), Lehrbuch der Entwicklungspsychologie (pp. 399–422). Huber.
Die älteste nationale wissenschaftliche Institution der Welt ehrt den deutschen Entwicklungspsychologen und kognitiven Neurowissenschaftler für seine herausragenden Leistungen
Forschungsstipendium für Nachwuchswissenschaftler*innen, deren Arbeit der Verbesserung des Lernens und der Entwicklung von Kindern und Jugendlichen weltweit gewidmet ist
Gefördertes Forschungsprojekt untersucht epigenetische Mechanismen, die sozioökonomische Ungleichheiten in der körperlichen und kognitiven Gesundheit im Lebensverlauf beeinflussen