Publications of the Institute

Journal Article (16)

1995
Journal Article
Baltes, P. B. (1995). Förderung von Frauen in der Wissenschaft: Besser auf dem rechten Weg hinken, als festen Schrittes abseits wandern. MPG-Spiegel, 5, 2–5.
Journal Article
Baltes, P. B., & Lindenberger, U. (1995). Sensorik und Intelligenz: Intersystemische Wechselwirkungen und Veränderungen im hohen Alter [Sensory functioning and intelligence: Intersystemic dependencies and changes in very old age]. Akademie-Journal, (1), 20–28.
Journal Article
Baltes, P. B., Lindenberger, U., & Staudinger, U. M. (1995). Die zwei Gesichter der Intelligenz im Alter [The two faces of intelligence in old age]. Spektrum der Wissenschaft, 10, 52–61.
Journal Article
Baltes, P. B., Staudinger, U. M., Maercker, A., & Smith, J. (1995). People nominated as wise: A comparative study of wisdom-related knowledge. Psychology and Aging, 10, 155–166.
Journal Article
Diewald, M., Solga, H., & Mayer, K. U. (1995). Alle im gleichen Boot? Klassenbildung in der ehemaligen DDR. Studie des Max-Planck-Instituts für Bildungsforschung. MPG-Spiegel, (6), 12–16.
Journal Article
Edelstein, W. (1995). Sozialwissenschaftliches Curriculum in Island: Ein Beispiel entwicklungsdidaktisch orientierter Curriculumkonstruktion. LLF-Berichte, 11, 3–28.
Journal Article
Gigerenzer, G., & Hoffrage, U. (1995). How to improve Bayesian reasoning without instruction: Frequency formats. Psychological Review, 102, 684–704.
(Excerpts reprinted in Reasoning processes in humans and computers: Theory and research in psychology and artificial intelligence, by M. Wagman, 2003, Westport, CT: Praeger)
(Reprinted in Judgement and decision making: Vol. 3. Probability and judgement, pp. 114-153, by N. Chater, Ed., 2009, London: Sage).
Journal Article
Lindenberger, U., & Baltes, P. B. (1995). Testing-the-limits and experimental simulation: Two methods to explicate the role of learning in development. Human Development, 38, 349–360.
Journal Article
Lindenberger, U., & Baltes, P. B. (1995). Kognitive Leistungsfähigkeit im hohen Alter: Erste Ergebnisse aus der Berliner Altersstudie [Cognitive ability in old age: First results from the Berlin Aging Study]. Zeitschrift für Psychologie, 203, 283–317.
Journal Article
Little, T. D., Oettingen, G., Stetsenko, A., & Baltes, P. B. (1995). Children's action-control beliefs about school performance: How do American children compare with German and Russian children? Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 686–700.
Journal Article
Maas, I. (1995). Demography and aging: Long term effects of divorce, early widowhood, and migration on resources and integration in old age. Korea Journal of Population and Development, 24(2), 275–299.
Journal Article
Montada, L., Becker, J. H., Schoepflin, U., & Baltes, P. B. (1995). Die internationale Rezeption der deutschsprachigen Psychologie. Psychologische Rundschau, 46, 186–199.
Journal Article
Schütze, Y. (1995). Haushalte von Älteren und Generationenbeziehungen. Hauswirtschaft und Wissenschaft, 43(5), 221–226.
Journal Article
Schütze, Y. (1995). Ethische Aspekte von Familien- und Generationsbeziehungen. Zeitschrift für Gerontopsychologie und -psychiatrie, 8(1/2), 31–38.
Journal Article
Stetsenko, A., Little, T. D., Oettingen, G., & Baltes, P. B. (1995). Agency, control, and means-ends beliefs about school performance in Moscow children: How similar are they to beliefs of Western children? Developmental Psychology, 31, 285–299.
Journal Article
Teo, T., Becker, G., & Edelstein, W. (1995). Variability in structured wholeness: Context factors in L. Kohlberg's data on the development of moral judgment. Merrill-Palmer Quarterly, 41(3), 381–393.

Book (13)

1995
Book
Brückner, H. (1995). Surveys don't lie, people do?: an analysis of data quality in a retrospective life course study. Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
Book
Brückner, H., & Mayer, K. U. (1995). Lebensverläufe und gesellschaftlicher Wandel: Konzeption, Design und Methodik der Erhebung von Lebensverläufen der Geburtsjahrgänge 1954-1956 und 1959-1961. Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
Book
Edelstein, W. (Ed.). (1995). Entwicklungskrisen kompetent meistern: Der Beitrag der Selbstwirksamkeitstheorie von Albert Bandura zum pädagogischen Handeln. Asanger.
Book
Freund, A. M. (1995). Die Selbstdefinition alter Menschen: Inhalt, Struktur und Funktion. Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
Go to Editor View