Media Library

Ute Frevert, director of the Center for the History of Emotions, collaborated on the first film of "Close-up," a new mediation format of the Berlin Philharmonic Orchestra with chief conductor Kirill Petrenko for teenagers and young adults.

"Close-up" – Classic works retold

Ute Frevert, director of the Center for the History of Emotions, collaborated on the first film of "Close-up," a new mediation format of the Berlin Philharmonic Orchestra with chief conductor Kirill Petrenko for teenagers and young adults.

Podcast „Ach, Mensch“ ("Only human") with Simone Kühn

In the new German-language podcast series "Ach, Mensch," (“Only human”),  by the MPG and the Internet radio station detektor.fm, Max Planck researchers talk about their passion for their topics, their everyday lives and their personal motivation. The first season from May 5, 2021 kicks off with Simone Kühn from the MPI for Human Development: she talks with journalist Lara-Lena Gödde about how the environment influences our brains.
The near-future of AI: How will humans interact with artificial intelligence in 5 years? This question was the topic of SocialBRIDGES, an online conference organized by the Universität der Bundeswehr München and LMU Munich.<br />The third edition, held April 21-23 2021, was all about the interaction of humans and AI. Iyad Rahwan (MPIB) gave a keynote speech on "How to trust a machine".

How to trust a machine? – Iyad Rahwan at the SocialBRIDGES online conference

The near-future of AI: How will humans interact with artificial intelligence in 5 years? This question was the topic of SocialBRIDGES, an online conference organized by the Universität der Bundeswehr München and LMU Munich.
The third edition, held April 21-23 2021, was all about the interaction of humans and AI. Iyad Rahwan (MPIB) gave a keynote speech on "How to trust a machine".
Welche Prinzipien hat die Corona-Pandemie ins Wanken gebracht? Wird sich unser gesellschaftliches Miteinander durch das Virus gar weiterentwickeln? Diese Fragen wurden mit Fachleuten besprochen. Gespräch mit MPIB-Direktorin Ute Frevert, Präsidentin am Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung Jutta Allmendinger; Geschäftsführender Direktor am Institut für Sozial- und Kulturanthropologie der FU Berlin, Hansjörg Dilger.

Herrenhäuser Gespräche: Wie hat Corona unser Miteinander verändert?

Welche Prinzipien hat die Corona-Pandemie ins Wanken gebracht? Wird sich unser gesellschaftliches Miteinander durch das Virus gar weiterentwickeln? Diese Fragen wurden mit Fachleuten besprochen. Gespräch mit MPIB-Direktorin Ute Frevert, Präsidentin am Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung Jutta Allmendinger; Geschäftsführender Direktor am Institut für Sozial- und Kulturanthropologie der FU Berlin, Hansjörg Dilger.
<span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto"><span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">Wie gehen wir bei unterschiedlichen Meinungen gesellschaftlich miteinander um? Hat sich der Umgang über die Zeit oder durch die Nutzung anderer Kanäle verändert oder nehmen wir die Debattenkultur nur anders wahr? </span>Zum Zustand der Debattenkultur fand am 18. März 2021 eine gemeinsame virtuelle Live-Diskussion statt. <span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">Auf dem Podium war u.a. der Experte für digitale Kommunikation Philipp Lorenz-Spreen vom MPIB.</span><br /></span>

Die Debatte: "Die Macht der Wörter – Wie Debatten unsere Welt verändern"

Wie gehen wir bei unterschiedlichen Meinungen gesellschaftlich miteinander um? Hat sich der Umgang über die Zeit oder durch die Nutzung anderer Kanäle verändert oder nehmen wir die Debattenkultur nur anders wahr? Zum Zustand der Debattenkultur fand am 18. März 2021 eine gemeinsame virtuelle Live-Diskussion statt. Auf dem Podium war u.a. der Experte für digitale Kommunikation Philipp Lorenz-Spreen vom MPIB.
<span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">In Lehrplänen ist von ihnen eher nicht die Rede. Aber sie sind die Basis von allem: Die Gefühle. Die <span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto"> Die MPIB-Direktorin</span> plädiert für deren Rehabilitierung. Videos zeigen die Neulust von Kindern und erinnern uns an die Intelligenz der Gefühle. Ein Gespräch im Rahmen der Utopie-Konferenz 2021.</span>

Was heißt hier Bildung? Gefühle! Ute Frevert im Gespräch mit Reinhard Kahl im Utopie-Studio

In Lehrplänen ist von ihnen eher nicht die Rede. Aber sie sind die Basis von allem: Die Gefühle. Die  Die MPIB-Direktorin plädiert für deren Rehabilitierung. Videos zeigen die Neulust von Kindern und erinnern uns an die Intelligenz der Gefühle. Ein Gespräch im Rahmen der Utopie-Konferenz 2021.
<span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">Dieser Vortrag von <span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">Iyad Rahwan, Direktor am MPIB</span>, befasst sich mit verschiedenen psychologischen, sozialen, kulturellen und politischen Faktoren, die unser Vertrauen in Maschinen prägen und plädiert dafür, die Bewältigung der Herausforderungen der Informationsrevolution nicht nur als Problem der Informatik zu begreifen. Der Vortrag fand am 16. Dezember 2020 <span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">am <span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto">Alexander von Humboldt Institut für Internet &amp; Gesellschaft<span class="style-scope yt-formatted-string" dir="auto"> in Berlin</span></span> </span>statt.</span>

Vertrauenswürdige Maschinen? Vortrag von Iyad Rahwan

Dieser Vortrag von Iyad Rahwan, Direktor am MPIB, befasst sich mit verschiedenen psychologischen, sozialen, kulturellen und politischen Faktoren, die unser Vertrauen in Maschinen prägen und plädiert dafür, die Bewältigung der Herausforderungen der Informationsrevolution nicht nur als Problem der Informatik zu begreifen. Der Vortrag fand am 16. Dezember 2020 am Alexander von Humboldt Institut für Internet & Gesellschaft in Berlin statt.
Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden: Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.

Pubertät: wie, was, warum. – Corinna Laube während der LNdW

Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden: Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.
„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.

Which is more important: knowing things or how to find out things? – Angela Jones at LNdW19

„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.
„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.

From collective stupidity to collective intelligence – Mehdi Moussaïd at LNdW19

„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.
Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden: Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.

Wie Affen im Vergleich zu Kleinkindern auf Pflanzen reagieren – Linda Oña während der LNdW19

Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden: Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.
„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.

Fantastic Speeches – Francesco Buscemi at LNdW19

„Bildung weiter gedacht“ – 180 Seconds: Young scientists present a research project in an entertaining way and thus demonstrate the versatile and interdisciplinary research of the Institute. Each speaker has three minutes, must speak freely and may only use props that can be carried on stage. This video was filmed during the Long Night of the Sciences 2019 at the MPIB.
Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.

Wie unser Gehirn in der Dunkelheit navigiert – Christoph Koch während der LNDW19

Bildung weiter gedacht – 180 Sekunden Junge Wissenschaftler*innen präsentieren auf unterhaltsame Weise ein Forschungsprojekt und zeigen damit die vielseitige und interdisziplinäre Forschung des Instituts. Jede*r Vortragende hat drei Minuten Zeit, muss frei reden und darf nur Requisiten nutzen, die alleine auf die Bühne getragen werden können. Das Video entstand während der Langen Nacht der Wissenschaften 2019 am MPIB.
Machines powered by AI increasingly mediate our social, cultural, economic, and political interactions. Understanding the behaviour of AI systems is essential to our ability to control their actions, reap their benefits, and minimize their harms. In these conversations, Iyad Rahwan and his team discuss the need for a broad scientific research agenda to study machine behavior that incorporates the discipline of computer science while also drawing on expertise from across the social and behavioral sciences.

Conversations in Machine Behavior — Trailer Season I

Machines powered by AI increasingly mediate our social, cultural, economic, and political interactions. Understanding the behaviour of AI systems is essential to our ability to control their actions, reap their benefits, and minimize their harms. In these conversations, Iyad Rahwan and his team discuss the need for a broad scientific research agenda to study machine behavior that incorporates the discipline of computer science while also drawing on expertise from across the social and behavioral sciences.
Wie funktioniert unser Gedächtnis? Warum können sich alte Menschen Dinge schlechter merken? Und haben intelligente Menschen ein besseres Gedächtnis als andere? Um das herauszufinden, hat Die Debatte an einem Gedächtnisexperiment bei Myriam C. Sander am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin teilgenommen.

Wie funktioniert Gedächtnisforschung?

Wie funktioniert unser Gedächtnis? Warum können sich alte Menschen Dinge schlechter merken? Und haben intelligente Menschen ein besseres Gedächtnis als andere? Um das herauszufinden, hat Die Debatte an einem Gedächtnisexperiment bei Myriam C. Sander am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin teilgenommen.
Der Klinische Psychologe Andreas Maercker und die MPIB-Direktorin Ute Frevert sprechen über den Begriff des Traumas.

Andreas Maercker & Ute Frevert – Traumata und neue Subjektivität

Der Klinische Psychologe Andreas Maercker und die MPIB-Direktorin Ute Frevert sprechen über den Begriff des Traumas.
Film with scientists from the Research Center "Adaptive Rationality" as part of a project of the TU Vienna

Dialectical Bootstrapping

Film with scientists from the Research Center "Adaptive Rationality" as part of a project of the TU Vienna
Interviewreihe zur Psychologie der Entscheidungsfindung

Talking About Decisions With Reid Hastie

Interviewreihe zur Psychologie der Entscheidungsfindung
Interviewreihe zur Psychologie der Entscheidungsfindung

Talking About Decisions With Tom Wallsten

Interviewreihe zur Psychologie der Entscheidungsfindung
180 Sekunden – Wissenschaftler erklären ihre Arbeit – Lange Nacht der Wissenschaften 2015

You're Special but It Doesn't Matter ... Social Recommender Strategies for Mere Mortals

180 Sekunden – Wissenschaftler erklären ihre Arbeit – Lange Nacht der Wissenschaften 2015
Keynote at the Summer Institute on Bounded Rationality: Homo Heuristicus in the Economy on June 5, 2015.

Kathleen Eisenhardt on Simple Rules

Keynote at the Summer Institute on Bounded Rationality: Homo Heuristicus in the Economy on June 5, 2015.
Keynote at the Summer Institute on Bounded Rationality: Homo Heuristicus in the Economy on June 5, 2015

Robin Hagarth—Why Simple Solutions Aren't

Keynote at the Summer Institute on Bounded Rationality: Homo Heuristicus in the Economy on June 5, 2015
Mehdi Moussaid’s talk illustrates how a variety of seemingly complex behaviors observed in crowds (ranging from the spontaneous organization of traffic flows under everyday life conditions, to the emergence of crowd turbulence at extreme density) follow naturally from these heuristics.

Social influence and collective behaviors in pedestrian crowds

Mehdi Moussaid’s talk illustrates how a variety of seemingly complex behaviors observed in crowds (ranging from the spontaneous organization of traffic flows under everyday life conditions, to the emergence of crowd turbulence at extreme density) follow naturally from these heuristics.
On the occasion of the presentation of the Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research (UCL) at the British Embassy in Berlin 09.04.2014<br /><br />Length: 1:02:45

Panel Discussion: All A Question Of Age

On the occasion of the presentation of the Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research (UCL) at the British Embassy in Berlin 09.04.2014

Length: 1:02:45

Everyone approaches the demands of daily life in their own way, and every person’s behavior is variable. How does that influence the ability to learn? How variable is cognitive performance from one day to the next – and why? Does stress make the brain fitter? And do older adults vary more in their cognitive performance than younger people? A research team lead by developmental psychologist Ulman Lindenberger has examined these questions in one of the largest studies ever conducted in this field.

100-Day Thinking Marathon

Everyone approaches the demands of daily life in their own way, and every person’s behavior is variable. How does that influence the ability to learn? How variable is cognitive performance from one day to the next – and why? Does stress make the brain fitter? And do older adults vary more in their cognitive performance than younger people? A research team lead by developmental psychologist Ulman Lindenberger has examined these questions in one of the largest studies ever conducted in this field.
Go to Editor View