Zeitschriftenartikel (65)
2014
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Prinz, R. (2014). Risikokommunikation: Medizinische Risiken verstehen und verständlich machen. Zentralblatt fur Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz und Ergonomie, 64(5), 320–324. https://doi.org/10.1007/s40664-014-0053-1
2013
Zeitschriftenartikel
Gigerenzer, G., & Wegwarth, O. (2013). Five year survival rates can mislead. BMJ, 346, Article f548. https://doi.org/10.1136/bmj.f548
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O. (2013). Statistical illiteracy in residents: What they do not learn today will hurt their patients tomorrow. Journal of Graduate Medical Education, 5(2), 340–341. https://doi.org/10.4300/JGME-D-13-00084.1
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O. (2013). Krebsfrüherkennung und Risikokommunikation. Therapeutische Umschau, 70(4), 245–250. https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000396
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2013). Overdiagnosis and overtreatment: Evaluation of what physicians tell patients about screening harms. JAMA Internal Medicine, 173(22), 2086–2087. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2013.10363
2012
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., , & (2012). Design and usability of heuristic-based deliberation tools for women facing amniocentesis. Health Expectations, 15(1), 32–48. https://doi.org/10.1111/j.1369-7625.2010.00651.x
,
Zeitschriftenartikel
Gaissmaier, W., Wegwarth, O., , , , & (2012). Numbers can be worth a thousand pictures: Individual differences in understanding graphical and numerical representations of health-related information. Health Psychology, 31(3), 286–296. https://doi.org/10.1037/a0024850
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O. (2012). Wie steht es um Ihr Statistik-Know-how? Fünfjahres-Überlebensrate. UroForum, (4), 30–31.
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., , , Gaissmaier, W., & Gigerenzer, G. (2012). Do physicians understand cancer screening statistics? A national survey of primary care physicians in the United States. Annals of Internal Medicine, 156(5), 340–349. https://doi.org/10.7326/0003-4819-156-5-201203060-00005
2011
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., , & (2011). How do family physicians communicate about cardiovascular risk? Frequencies and determinants of different communication formats. BMC Family Practice, 12, Article 15. https://doi.org/10.1186/1471-2296-12-15
, ,
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., , & Gigerenzer, G. (2011). Decisions on pharmacogenomic tests in the USA and Germany. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 17(2), 228–235. https://doi.org/10.1111/j.1365-2753.2010.01426.x
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., Gaissmaier, W., & Gigerenzer, G. (2011). Deceiving numbers: Survival rates and their impact on doctors' risk communication. Medical Decision Making, 31(3), 386–394. https://doi.org/10.1177/0272989X10391469
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2011). Nutzen und Risiken richtig verstehen. Deutsches Ärzteblatt, 108(11), 568–570.
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2011). Risiken und Unsicherheiten richtig verstehen lernen. Deutsches Ärzteblatt, 108(9), 448–451.
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2011). Unnötige Ängste vermeiden. Deutsches Ärzteblatt, 108(17), 943–944.
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2011). Sterblichkeitsstatistik als valides Maß. Deutsches Ärzteblatt, 108(14), 760–762.
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O., & Gigerenzer, G. (2011). "There is nothing to worry about": Gynecologists' counseling on mammography. Patient Education and Counseling, 84(2), 251–256. https://doi.org/10.1016/j.pec.2010.07.025
2010
Zeitschriftenartikel
Gigerenzer, G., Wegwarth, O., & Feufel, M. A. (2010). Misleading communication of risk. BMJ, 341(7777), Article 341:c4830, 791–792. https://doi.org/10.1136/bmj.c4830
Zeitschriftenartikel
Keller, N., Cokely, E. T., Katsikopoulos, K. V., & Wegwarth, O. (2010). Naturalistic heuristics for decision making. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 4(3), 256–274. https://doi.org/10.1518/155534310X12844000801168
2009
Zeitschriftenartikel
Wegwarth, O. (2009). Entscheidende Beeinflussung: Das Setzen von Defaults durch Institutionen kann auch im Gesundheitswesen richtungsweisend sein. Care Management, 3, 10–11.