Educational Research - Publications

Journal Article (438)

2015
Journal Article
Kigel, R. L., McElvany, N., & Becker, M. (2015). Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation: A longitudinal study. Learning and Instruction, 35, 73–84. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.10.001
2014
Journal Article
Becker, M., McElvany, N., Lüdtke, O., & Trautwein, U. (2014). Lesekompetenzen und schulische Lernumwelten: Besondere Fördereffekte des Frühübergangs in Gymnasien? Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 46(1), 35–50. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000104
2012
Journal Article
Retelsdorf, J., Becker, M., Köller, O., & Möller, J. (2012). Reading development in a tracked school system: A longitudinal study over 3 years using propensity score matching. British Journal of Educational Psychology, 82(4), 647–671. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02051.x
2010
Journal Article
Anders, Y., Kunter, M., Brunner, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2010). Diagnostische Fähigkeiten von Mathematiklehrkräften und ihre Auswirkungen auf die Leistungen ihrer Schülerinnen und Schüler. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 57(3), 175–193. https://doi.org/10.2378/peu2010.art13d
Journal Article
Baumert, J., Becker, M., Neumann, M., & Nikolova, R. (2010). Besondere Förderung von Kernkompetenzen an Spezialgymnasien? Der Frühübergang in grundständige Gymnasien in Berlin. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 24(1), 5–22. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000001
Journal Article
Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., Klusmann, U., Krauss, S., Neubrand, M., & Tsai, Y.-M. (2010). Teachers' mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal, 47(1), 133–180. https://doi.org/10.3102/0002831209345157
Journal Article
Becker, M., McElvany, N., & Kortenbruck, M. (2010). Intrinsic and extrinsic reading motivation as predictors of reading literacy: a longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 773–785. https://doi.org/10.1037/a0020084
Journal Article
Dettmers, S., Trautwein, U., Lüdtke, O., Kunter, M., & Baumert, J. (2010). Homework works if homework quality is high: Using multilevel modeling to predict the development of achievement in mathematics. Journal of Educational Psychology, 102(2), 467–482. https://doi.org/10.1037/a0018453
Journal Article
Edelstein, W. (2010). Lýdrædi verdur ad læra! [Demokratie muss gelernt werden]. Netla: Veftímarit um uppeldi og menntun. Advance online publication.
Journal Article
Edelstein, W. (2010). Demokratielernen in der Schule: Ressourcen für die Demokratie. Die Funktionen eines Klassenrats in einer demokratischen Schulkultur. Kentron: Journal zur Lehrerbildung, 22, 28–30.
Journal Article
Goetz, T., Cronjaeger, H., Frenzel, A. C., Lüdtke, O., & Hall, N. C. (2010). Academic self-concept and emotion relations: Domain specificity and age effects. Contemporary Educational Psychology, 35(1), 44–58. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2009.10.001
Journal Article
Hachfeld, A., Anders, Y., Schroeder, S., Stanat, P., & Kunter, M. (2010). Does immigration background matter? How teachers' predictions of students' performance relate to student background. International Journal of Educational Research, 49(2-3), 78–91. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2010.09.002
Journal Article
Kleickmann, T., Hardy, I., Möller, K., Pollmeier, J., Tröbst, S., & Beinbrech, C. (2010). Die Modellierung naturwissenschaftlicher Kompetenz im Grundschulalter: theoretische Konzeption und Testkonstruktion. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 16, 265–283.
Journal Article
Kleickmann, T., Vehmeyer, J., & Möller, K. (2010). Zusammenhänge zwischen Lehrervorstellungen und kognitivem Strukturieren im Unterricht am Beispiel von Scaffolding-Maßnahmen. Unterrichtswissenschaft, 38(3), 210–228.
Journal Article
Kreuter, F., Eckman, S., Maaz, K., & Watermann, R. (2010). Children's reports of parents' education level: Does it matter whom you ask and what you ask about? Survey Research Methods, 4(3), 127–138. https://doi.org/10.18148/srm/2010.v4i3.4283
Journal Article
Kunter, M., & Baumert, J. (2010). Einführung in den Themenschwerpunkt "Lehrerforschung". Unterrichtswissenschaft, 38(1), 3–4.
Journal Article
Kunter, M., & Klusmann, U. (2010). Kompetenzmessung bei Lehrkräften: Methodische Herausforderungen. Unterrichtswissenschaft, 38(1), 68–86.
Journal Article
Marewski, J. N. (2010). On the theoretical precision, and strategy selection problem of a single-strategy approach: A comment on Glöckner, Betsch, and Schindler. Journal of Behavioral Decision Making, 23(5), 463–467. https://doi.org/10.1002/bdm.680
Journal Article
Marewski, J. N., Gaissmaier, W., & Gigerenzer, G. (2010). We favor formal models of heuristics rather than lists of loose dichotomies: A reply to Evans and Over. Cognitive Processing, 11(2), 177–179. https://doi.org/10.1007/s10339-009-0340-5
Journal Article
Marewski, J. N., Gaissmaier, W., & Gigerenzer, G. (2010). Good judgments do not require complex cognition. Cognitive Processing, 11(2), 103–121. https://doi.org/10.1007/s10339-009-0337-0
Go to Editor View