Jürgen Baumert - Publications

Journal Article (6)

2013
Journal Article
Hochpöchler, U., Schnotz, W., Rasch, T., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., & Baumert, J. (2013). Dynamics of mental model construction from text and graphics. European Journal of Psychology of Education, 28(5), 1105–1126. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0156-z
Journal Article
Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2013). Teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education, 64(1), 90–106. https://doi.org/10.1177/0022487112460398
Journal Article
Kunina-Habenicht, O., Schulze-Stocker, F., Kunter, M., Baumert, J., Leutner, D., Förster, D., Lohse-Bossenz, H., & Terhart, E. (2013). Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens. Zeitschrift für Pädagogik, 59(1), 1–23.
Journal Article
Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805–820. https://doi.org/10.1037/a0032583
Journal Article
Richter, D., Kunter, M., Lüdtke, O., Klusmann, U., Anders, Y., & Baumert, J. (2013). How different mentoring approaches affect beginning teachers' development in the first years of practice. Teaching and Teacher Education, 36, 166–177. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.07.012
Journal Article
Roßbach, H.-G., & Baumert, J. (2013). Schwerpunkt: Auswirkungen frühpädagogischer Institutionen auf die kindliche Entwicklung. Editorial. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16(2), 233–235. https://doi.org/10.1007/s11618-013-0365-5

Book (4)

2013
Book
Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (Eds.). (2013). Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers: Results from the COACTIV project. Springer.
Book
Maaz, K., Baumert, J., Neumann, M., Becker, M., & Dumont, H. (Eds.). (2013). Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen. Waxmann.
Book
Gogolin, I., Kuper, H., Krüger, H.-H., & Baumert, J. (Eds.). (2013). Stichwort: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. Springer VS.
Book
Baumert, J., Masuhr, V., Möller, J., Riecke-Baulecke, T., Tenorth, H.-E., & Werning, R. (2013). Inklusion: Forschungsergebnisse und Perspektiven. Oldenbourg.

Book Chapter (21)

2013
Book Chapter
Baumert, J. (2013). Forum I: Demographische Entwicklung, Bildungssystem und Ressourcenfrage. Impulsreferat. In H. Zehetmair (Ed.), Zukunft durch Bildung - Bildung für die Zukunft. Ergebnisse des Bildungsforums I (pp. 11–24). Hanns-Seidel-Stiftung.
Book Chapter
Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The COACTIV model of teachers' professional competence. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers: Results from the COACTIV project (pp. 25–48). Springer.
Book Chapter
Baumert, J., & Kunter, M. (2013). Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. In H. Kuper, I. Gogolin, H.-H. Krüger, & J. Baumert (Eds.), Stichwort: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (pp. 277–337). Springer VS.
Book Chapter
Baumert, J., & Kunter, M. (2013). The effect of content knowledge and pedagogical content knowledge on instructional quality and student achievement. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers: Results from the COACTIV project (pp. 175–205). Springer.
Book Chapter
Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Klusmann, U., Krauss, S., & Neubrand, M. (2013). Professional competence of teachers, cognitively activating instruction, and the development of students' mathematical literacy (COACTIV): A research program. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss, & M. Neubrand (Eds.), Cognitive activation in the mathematics classroom and professional competence of teachers: Results from the COACTIV project (pp. 1–21). Springer.
Book Chapter
Baumert, J., Maaz, K., Neumann, M., Becker, M., & Dumont, H. (2013). Die Berliner Schulstrukturreform: Hintergründe, Zielstellungen und theoretischer Rahmen. In K. Maaz, J. Baumert, M. Neumann, M. Becker, & H. Dumont (Eds.), Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen (pp. 9–34). Waxmann.
Book Chapter
Baumert, J., Maaz, K., Neumann, M., Becker, M., Dumont, H., Böse, S., & Kropf, M. (2013). Die Berliner Schulstrukturreform: Zusammenfassung und Ausblick. In K. Maaz, J. Baumert, M. Neumann, M. Becker, & H. Dumont (Eds.), Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen (pp. 263–281). Waxmann.
Book Chapter
Becker, M., Neumann, M., Baumert, J., & Maaz, K. (2013). Kohortenvergleich zwischen den Jahrgängen 2004/05 und 2010/11 in Berlin. In K. Maaz, J. Baumert, M. Neumann, M. Becker, & H. Dumont (Eds.), Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen (pp. 75–86). Waxmann.
Book Chapter
Becker, M., Neumann, M., Kropf, M., Maaz, K., Baumert, J., Dumont, H., Böse, S., Tetzner, J., & Knoppick, H. (2013). Durchführung, Datengrundlage, Erhebungsinstrumente und statistische Methoden. In K. Maaz, J. Baumert, M. Neumann, M. Becker, & H. Dumont (Eds.), Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen (pp. 49–74). Waxmann.
Book Chapter
Böse, S., Neumann, M., Becker, M., Maaz, K., & Baumert, J. (2013). Beurteilung der Berliner Schulstrukturreform durch Schulleiterinnen und Schulleiter, Lehrkräfte und Eltern. In K. Maaz, J. Baumert, M. Neumann, M. Becker, & H. Dumont (Eds.), Die Berliner Schulstrukturreform: Bewertung durch die beteiligten Akteure und Konsequenzen des neuen Übergangsverfahrens von der Grundschule in die weiterführenden Schulen (pp. 209–261). Waxmann.
Go to Editor View