Wolfgang Edelstein
*1929 — †2020
Director emeritus of the Center of Development and Socialization
Publications
Short CV:
Dr. phil. in Medieval Studies, 1962, Universität Heidelberg
Fellow of the Max Planck Society
Until 1997 Co-director of the Institute
Honorary Doctoral Degree of Social Science, University of Iceland
Honorary Professor of Educational Science, Freie Universität Berlin and Universität Potsdam
Research Interests:
- Development and socialization
- Social-cognitive and moral development
- Developmental and structural aspects of curriculum and instruction
- Developmental and school related conditions of successful learning
- Conditions of successful school transformation
Selected Literature:
Edelstein, W. (Author), Beutler, W., Edler, K., & Rademacher, H. (Eds.) (2014). Demokratiepädagogik und Schulreform. Schwalbach/Ts.: Wochenschau-Verlag.
Edelstein, W. (2005). Überlegungen zur Demokratiepädagogik. In G. Himmelmann & D. Lange (Eds.), Demokratiekompetenz. Beiträge aus Politikwissenschaft, Pädagogik und politischer Bildung. Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Edelstein, W., & G. Nunner-Winkler (Eds.). (2005). Morality in context. Oxford: Elsevier.
Edelstein, W. (2002). Selbstwirksamkeit, Innovation und Schulreform. Zur Diagnose der Situation. Zeitschrift für Pädagogik, 44, Beiheft, 13–27.
Edelstein, W., Oser, F., & Schuster, P. (Eds.). (2001). Moralische Erziehung in der Schule: Entwicklungspsychologie und pädagogische Praxis. Weinheim: Beltz.
Edelstein, W. (2000). Lernwelt und Lebenswelt. Überlegungen zur Schulreform. Neue Sammlung, 40, 369–382.
Edelstein, W., & Nunner-Winkler, G. (Eds.). (2000). Moral im sozialen Kontext. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Edelstein, W., & Hoppe-Graff, S. (Eds.). (1993). Die Konstruktion kognitiver Strukturen. Perspektiven einer konstruktivistischen Entwicklungspsychologie. Bern: Huber.
Edelstein, W., Nunner-Winkler, G., & Noam, G. (Eds.). (1993). Moral und Person. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
Edelstein, W., Keller, M., & Schröder, E. (1990). Child development and social structure: A longitudinal study of individual differences. In P. B. Baltes, D. L. Featherman, & R. M. Lerner (Eds.), Life-span development and behavior (Vol. 10, pp. 152–185). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Edelstein, W. (1983). Cultural constraints on development and the vicissitudes of progress. In F. S. Kessel & A. W. Siegel (Eds.), The child and other cultural inventions (pp. 48–81). New York: Praeger.